Iedere zorgaanbieder is verplicht cliënten de mogelijkheid te bieden een klacht in te
dienen over geleverde zorg. De zorgaanbieder hanteert hiervoor een klachtenregeling
die moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). U bent
cliënt van een zorgaanbieder die deze klachtenregeling heeft ondergebracht bij het
onafhankelijke Klachtenportaal Zorg.
In deze flyer informeren wij u over onze werkwijze en wat wij voor u kunnen betekenen.
In zorgrelaties kan onvrede ontstaan, wat kan uitmonden in een officiële klacht. De Wet
kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is in het leven geroepen om klachten zo
soepel mogelijk op te lossen. De meeste problemen kunnen we gelukkig oplossen via een
goed gesprek tussen zorgaanbieder en cliënt. Hierbij kunt u gratis ondersteuning krijgen
van een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Leidt dit niet tot een oplossing, dan kan het
geschil worden voorgelegd aan de geschilleninstantie. Zij doen dan een bindende
uitspraak over de zaak.
Onvrede over de zorgverlening kan bijvoorbeeld te maken hebben met beslissingen of de
bejegening van een zorgaanbieder, de kwaliteit van de geleverde zorg of over iets wat een
zorgaanbieder juist nalaat te doen. Ook kan een klacht ontstaan doordat een
zorgaanbieder bepaalde vragen niet beantwoordt of geen (goede) informatie verstrekt.
De procedure die wij bij onvrede of een klacht met u doorlopen, vindt u op de achterzijde
van deze flyer. Vanzelfsprekend kan deze procedure waar mogelijk ‘op maat’ worden
aangepast aan de specifieke situatie.
Wilt u een klacht indienen over een zorgaanbieder die is aangesloten bij
Klachtenportaal Zorg? Neem dan de volgende stappen:
Spelregels bij onvrede of een klacht
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft als doel klachten op een
laagdrempelige wijze te behandelen, openheid te geven over klachten binnen de zorg en
van deze klachten te kunnen leren. Uw zorgaanbieder is verplicht een klachtenregeling te
hebben zodat klachten zorgvuldig worden afgehandeld. Hieronder vindt u de spelregels
die gelden bij het indienen van een klacht:
In het klachtenreglement van Klachtenportaal Zorg B.V. en het geschillenreglement van de
Stichting Geschilleninstantie KPZ staan alle voorwaarden en regels voor de behandeling
van klachten en geschillen beschreven.
Wij waarborgen te allen tijde de privacy van de cliënt, de zorgaanbieder en zorgverleners.